Halt! Militär skyddsvakt!

Vi har haft skyddsvaktsutbildning under en 100 timmars arbetsvecka! Fast det var inte så farligt, varken så svårt eller tufft som jag trodde. Ganska logiskt. Man måste bara ha koll på lagstödet och se till att ha ryggen fri i de olika situationerna som kan uppstå. Men sen när man står där i verklig situation är det nog inte så enkelt som man tror. Eller så är det tvärtom som jag upplevt ett par gånger sista tiden, att när det väl gäller så agerar man instinktivt och på nåt sätt "vet" exakt vad man ska göra. Men det återstår att se.

Vi gick igenom lagar och paragrafer för vad som gäller som skyddvakt och har även övat Crav Maga block B & D för slag med batong, gripande och påsättande av fängsel. Vi övade genomsök av fordon och olika scenarier praktiskt som man kan stöta på som skyddsvakt. Med massor av fantasi och 36 taggade GSU soldater med överskottsenergi så gick det ganska vilt och hårt till. Men gjort med kärlek dock! Lite blåmärken och tillvridna leder fick vi nog alla till mans under veckan, men det var kul! Skyddvaktsproven gick bra och ytterligare en givande och kul vecka i Kvarn passerade förbi!

Under utbildningsveckan befann sig en massa poliser på regementet och bedrev olika övningar så det var blåställ och polisbilar överallt. Under ett moment så övade vi med en inlånad kapten(?) på kasernplan och jag skulle förevisa en händelse tillsammans med honom. Han kom gåendes bortifrån och från inget drog upp en kniv och rusade emot mig mig skrikandes att han skulle döda mig. Jag skrek mina kommando, sköt varningsskott och sköt honom sedan i bröstet (lösplugg) och övriga gruppen stod dolda bakom ett gäng bilar och tiittade.  Dock var jag och kaptenen väldigt synligt för alla poliserna som kom av sig lite och undrade vad som stod på! Så han fick lugna dem lite och förklara läget!!






Soldat K som Post 1:a vid simulerad infartspost


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0