The UN never should have left...

The vice guide to travel - Liberia. En dokumentär gjord av VBS uppdelad i 8 delar på Youtube eller på VBS.tv.

 


The vice guide to travel - Liberia part 1/8


Det är i dessa fall jag starkt ifrågasätter systemet - när det går till spillo. Så mycket tid och kraft och pengar som läggs ner på en mission och sedan bara man försvinner igen och lämnar landet åt sitt eget öde.  Var det lönt?? Ska man satsa på något måste man göra det fullt ut. Att hjälpa "lite" gör varken från eller till utan är ett himla slöseri. Får känslan av att man inte gör det av rätt orsaker från början då. Man är där för att man "ska" enligt avtal, ett visst antal år, inte för att få ett visst resultat. Och i detta fall anser jag att resultatet är det viktiga - inte att ett hjälpande land på papper kan visa att de gjort sin del av kakan och visat upp sig på plats, nöja sig med det och tycka att det räcker. Javisst jag kanske är orealistisk och en smula naiv som låter medlidandet och empatin ta över. Men jag kräver ingen utopi, dock att ska man hjälpa, så hjäper man. 

Se filmen - det får en att fundera över läget och inse hur lycklig man ska vara över att vara född där man är. Stackars förlorade människor i Liberia. Liberia, beskrivet som landet som är helvetet på jorden. Kan inget annat än att hålla med efter att sett dokumentären. Och vem är jag att bara strunta i det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0