SOFA

Gällande Liberia så förstår jag givetvis att det är politiken och delvis "värdlandet" som styr. Det är bara jag som blir något trångsynt när jag hetsar upp mig för något. UN har ju oftast ett avtal med "värdlandet" och reglerar rättigheter, aktioner och insatser i det avtalet med oftast värdlandet som styrande part. Och ibland kan man inte alltid lägga sig i andras rättigheter även om de hanterar dem fel. Sorgligt nog för barnens och de andra civilas skull.. Men så är det.

I andra fall vill värdlandet ha mer hjälp, som fallet faktiskt var i Liberia, men pengarna styr och det fanns inte fler medel för att kunna behålla de svenska styrkorna där. Visserligen stannade andra länder kvar, men om man tittar på vilka länder det var, bla Nigeria och Pakistan så kan man ju diskutera hur väl fungerande det var. Soldater från områden med egna konflikter att bekämpa, inbördeskrig och en massiv korrumption. De var kvar att hjälpa Liberia. Kan man verkligen rensa upp på någon annans bakgård när man själv har det ofantligt stökigt hemma?

Hur som helst så bör jag nog sikta på att släppa min romantiska syn om att kunna rädda alla som behöver det..



Johnny Mad Dog (Hoppets pris) om barnsoldater i Liberia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0