Lite tårgas är väl aldrig fel?

Brandutbildning och CBRN utbildning. CBRN - Chemical, Biological, Radioactive & Nuclear threats. Fick släcka lite eld och rulla docka. Hade väntat mig en större utmaning dock. Att tex få ta mig genom tunnel med brinnande napalm och liknande.. men det är väl som i övriga landet..nedskärningar även i försvaret :)

Dock blev vi gasade med tårgas och det var ju lite kul och tårgasen låg tjock i luften. Men återigen så vart det för simpelt. In i en hemmagjord gaskammare och hoppa lite hit än dit. Jag vill prova mera! Typ arbeta med gasmask på eller nåt så man får känna av ordentligt. Har haft CBRN en gång tidiagre och då läckte min mask en aning så det var mindre trevligt om man säger så. Denna gången var den helt tät och det enda som kändes var lite svidande känsla på huden under halsen precis där masken satt åt och det blev lite fuktigt.

Dock var det lite småkul efter övningen när vi sanerade oss. Tårgaspulvret sitter ju kvar i kläderna så det är viktigt att borsta av ordentligt innan masken åker av. Och sedan lufta sig minst 60 min så att tårgasen försvinner. Men när det beordrades mask av så hade vinden precis vänt och tårgasen drivit hän till vårt saneringsställe så övningsledaren började spotta och fräsa och beordrade mask på igen. Lucky me hade jag inte tagit av min än! Det tråkiga var att vi fick gå 7-8 km för att kringgå gasen på väg hem. Men då vart vi iaf färdigsanerade när vi kom tillbaka till regementet!





















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0