Försvarsutbildarna 2010

Har anmält mig till försvarutbildarnas sommarkurser nu. Har två år i rad gått UNJOC-F  i Falsterbo/Revinge (internatinoella preparandkursen) och varit med och utvecklat kursens innehåll från 2008. Nu kommer den i 3:e versionen igen till sommaren förlängt till 2 veckor och helt nytt uppdaterat innehåll igen och jag är så sugen på att vara med! De andra två tillfällena var så givande på två så olika sätt. 

Men samtidigt är jag dum nog att tänka smart. Nu står det redan UNJOC-F två gånger i Plisen ju. En tredje gång kanske folk börja undra om jag är trög eller nåt.. eller ifrågasätta varför denna inte vill prova nåt nytt. Dessutom hade det varit bra att bygga på listan med lite fler olika kurser med förhoppningsvis lite meritvärde och som jag kan använda vid ansökan till utlandstjänstgöring. Och för att samtidigt bredda mig själv - vetgirig och nyfiken ju.. 

Vecka 26+27 i Falsterbo blir det antingen CBRN grund+ instruktörskurs eller Psykologiska operationer grund + fortsättning. Har velat gå Psyops ett par år nu men de har krockat med int. prep kursen varje år. Vad kan vara mer intressant än psykologisk krigsföring och påverkan? Jag tror faktikst det är en perfekt kurs  för mig som alltid funderar för mycket och ska analysera allt i bitar och ha full koll på allt. CBRN har jag som reserv om det blir fullt. Dock har jag lite ångest över att behöva spendera tiden innomhus i två veckor. Jag med mitt utebehov..

Vecka 28, också Falsterbo, har jag anmält mig till Ledarskap - UGL. Kan nog också vara utvecklande och givande men känner mig en aning osäker gällande just den kursen. Gillar inte att tappa greppet och jag antar att det  är det som ska ske där delvis. Självinsikt och ärlighet kan vara jäkligt jobbigt..

Hade en diskussion med ett befäl om hur en gruppchef ska vara och inte vara. Dvs hur nivån på den egna arbetsinsatsen ska vara när saker ska bli gjorda. Själv har jag nog en tendens att gå ifrån styrandet och ställandet en bit för att själv göra förmycket av själva arbetet. Men det känns viktigt att föregå med gott exempel. Det ska inte bli så att man utnyttjar sin ställning för att slippa skitgörat själv. Som en av gruppcheferna under GSU´n, han hjälpte inte till med morgonrutinen ens bara för att han kunde slippa. Idiotiskt. Det gör ju att gruppen tappar förtroendet fullständigt. Samtidigt har jag en känsla av att jag tyvärr vill vara med och göra jobbet för att jag då vet att det blir ordentligt gjort... Tror kaptenen som höll i ledarskapsutbildningen skulle kalla det för ett ganska utmärkande konventionellt ledarskap. Det här med behovet av att ha fullständig kontroll alltid. Hahaha! Tror UGL kan vara bra för mig!!

Falsterbo kursgård är ett underbart ställe med fräscht boende, supergod mat från Resturang Havsnära, jättevacker natur med vita sandstränder och lummiga tallar. Gillar man natur så älskar man Falsterbo! Så jag kommer att ha tre bra veckor med en tippad viktökning på ett par kilo tyvärr ;)


                  Internationella preparandkursen 2009 - klicka för större bilder.

                                         
              Mattis & Spanien                        VCP                 Försvar av Camp/Ella gård


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0