Testledare FM FysS

Har utbildats till testledare FM FysS* på Karlberg under denna vecka! Dock inom utvalda bitar då vår utbildning på gardet inte gav utrymme till mer. Och behov av att testleda i simning är knappast lönt då det inte finns nån bassäng på campen i Afghanistan. Det blev på Fälttestet, 3 km, Beeptestet och på Multitestet. Givetvis skulle vi själva genomföra alla testerna som vi skulle bli testledare för. Vilket betydde fälttestet IGEN..

Då alla var officerare och många på nån athlet eller elitnivå så kan jag utan tvekan säga att jag tillhörde bottenskiktet haha! Men det var extra drivande och jag nådde nya personliga mål i fälttestet som jag blev stolt över. Jag sprang HELA fälttestet utan att stanna en enda gång vilket är en klar förbättring och inget jag hade kunnat gissa att jag skulle klarar av överhuvudtaget och därmed 35 sekunder snabbare än sist! Sista varvet gick dock sakta. Steglängden var obefintlig - en fot framför den andra. Ett steg till..ett steg till.. Pannben med andra ord.

Multitestet hade jag en föraning om att det skulle gå bra. 5 olika styrkeövningar som gav olika poäng. Sit-ups, armhävningar, rygghäng, armhäng och upphopp. Är det nåt jag är bra på så är det att gymma så det här var övningar för mig. Dock ej upphoppet då min längd hämmar mig ordentligt. Mitt mål var att slå Björn och det lyckades jag med. Jag lyckades få poäng så jag hamnade i översta kategorin..hur nu det gick till. Dvs över godkänt för personal och enhet med inriktning på jägartjänst eller motsvarande. Dock är detta bara ett test av många olika och den kategorin är jag ljusår ifrån när det  tex gäller fälttestet. Tror knappast att jag hade överlevt eller varit lämplig till en tjänst där utrustningen väger lika mycket som jag gör.. 


*FM FysS är en förkortning av Försvarsmaktens Fysiska Standard som är Försvarsmaktens (FM) modell att kvalitetssäkra den fysiska prestationsförmågan. FM FysS består av en grundnivå samt av tilläggskrav för vissa befattningar där en specifik fysisk prestationsförmåga erfordras. 




Karlbergs Slott by day



Karlbergs Slott by night



Karlbergs Slott by Denise 
 


Denise by Karlberg Slott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0