Drommen

Magnus, Alex och Patrick hämtade upp mig på stationen i Östersund och det öste ner som bara den.. men medans vi åt klarnade det upp lite och när jag kom till Frösön var det bara att packa väskan och byta skor så drog vi ut till fjället i Bydalen på andra sidan storsjön. Så började vi bestigningen av Drommen.

Efter en liten liten stund insåg jag hur dålig kondis jag hade för jag flämtade som ett djur! Försökte först skylla på att luften är så tunn högt uppe.. men då hade vi bara gått typ 50 meter... så det är bara att börja jobba hårt efter semestern! Efter regnet var nog myggen extra jävliga och många och var gång vi stannade till bildades det 3 bruna moln - ett Alexmoln, ett Denisemoln och ett Magnusmoln och det var till att vifta satan med kepsen. Ju längre upp vi kom dessto bättre blev det och till sist fanns inga mygg mer. Det var en bra motivation men utsikten var bästa dragkraften! Wow så vackert!!

Vi beslöt oss för att försöka ta toppen samma kväll innan det blev mörkt. En bra bit upp så passerade vi en stor ravin sedan gick vi ner en bit igen vilket kändes sådär när man visste att man skulle uppför igen. Men det var skönt att lite andra muskler fick jobba. När vi hade sista etappen kvar och solen gått ner bakom bergen slog vi upp tältet på en liten platå med underbar utsikt och fortsatte sedan sista biten upp utan packning, vilket var tur för den lutningen var SJUK!

Men vilken utsikt! Sååå värt alla miljontals myggbett på ben och kropp, och de bortdomnade tårna, haha! Vi sov som små grisar i tältet i hela 9 timmar och vaknade till en underbart solig morgon. Har aldrig ätit frukost på ett vackrare ställe-wow vilken upplevelse!!

Fler bilder finns HÄR!

Sleeepy!

Aaaaah! En natts skumpig tågfärd, en frusen natt på fjället och en natt av tre på Storsjöyran.. nu är denna svensken TRÖTT! Uppdatering kommer när jag vilat färdigt!!

Sista biten

Nu har jag bara drygt 2 timmar kvar av 16. Än så länghe har det gått ganska smärtfritt då jag har en tendens att bli åksjuk och därför sova bort mestadels av tiden. Inatt var det gannska skumpigt men trveligt på ett spännande sätt. Dert var himla varmt i den lilla kupén så vi sov med fönstret öppet vilket gjporde ljudvolymen en aning hög men med öronproppar på så var det inga problem!

Känner mig lite kräkfärdig nu framför datorn så jag tror jag avslutar här och återgår till min skönhetssömn.. Har precis varit på dass oph fixat till håret. Har hängty halvvägs ut i gången när jag sov så alla som gått förbi till toan och bistron har stött in i mig och fxiat en mycket ofördelaktig frissa haha!

Och vilken  cirkusvagn sen..full av ungar och "hungar", vi har bara 4 rader i vår lilla kupé och här är 4 (!) hundar!!

Mot Östersund!

Nu rullar jag ut från malmö med nattåget! Guuud vad mysigt det är! Mycket bättre än jag trodde och vilka söta små kupéer med 3 slafar på varje sida trångt trångt!! Varför har jag inte åkt nattåg tidigare? Nu hoppas jag bara att jag kommer av i Stockholm i morgon bitti så jag inte sover mig förbi och hamnar på slutdestinationen.. Oslo...

Nu e jag snart på väg!!!

Nu är det bara 1 timme kvar tills jag är på väg till Östersund för ett par kuliga dagar med goa vänner och förhoppningsvis en massa vandrande i superhärlig  natur! Ska bli såååå kul! Först ut är nattåg till Stockholm. Eftersom  vädret är lite ostabilt så vart det lite svårt att packa men jag tror jag har med en bra variation av kläder och i värsta fall får jag väl handtvätta det jag har!  Har gjort en packlista som jag hoppas täcker alla behov.. Har jag glömt nåt???

Tält
Myggspiraler
Kamera såklart!
Min nya iPod såklart!
Dator såklart med mobilt bredband!!

Stormkök kommer jag att låna i Östersund.

Hoppas uppleva en massa kul saker under min vecka i Jämtland. Bland annat ska jag tåga vidare mot Åre och bestiga denna lilla  sötnos:
Det sägs vara snö där uppe nu! Ska ta reda på om det stämmer.

Ännu mer Semesterkul

Stefan & Kathleen från Tyskland kom och hälsade på  en helg under semestern så naturligtvis var vi tvungna att åka till Sveriges sydligaste udde med Farmor och äta goa ålamackor och "sillamadar" ! Sådär uppskattat av tyska tungor.. Dagen efter smakade det nog bättre när det bjöds på grillat hos Kim & Marcus!

Kubbkväll och grillat kan man inte få nog av helt enkelt! Särskilt inte när Smiths Allés mästerkockar bjuder!!
Världens goaste Brownie blev uppäten denna kväll, och tjejerna tog hem kubbsegern såklart! Kvällens yngsta kubbspelare valde att kasta kantpinnarna istället! Mer lagom i storlek!!

Sandslottstävling

I söndags var det dags för den årliga sandslottstävlingen mellan bryggorna i Falsterbo. Vi har inte varit där på några år nu oså det var kul att åka dit igen med familjen. Det var riktigt fint väder när vi kom dit och fick badat lite och käkat goa baguetter och mackor som farsan pysslat ihop. Men sen kom de där molnen tillbaka som dominerat hela semestern och gjorde vädert lite svalare.. men det var trevligt ändå!

Har hört att där är fullt av brännmaneter på västkusten och i söndags hade vi också en massa maneter här nere vilket är ovanligt. Fast de brändes inte som tur var och var ganska små och söta! Var ju tvungen att känna på en ju!

Gott me myrstack

Vad är bättre än att njuta av goa vänners sällskap? Igår var vi bjudna på en otroligt god middag hos Ina och Joakim i Staffanstorp tillsammans med Magnus & Therese från Malmö och Alex & Magnus här hemmifrån. Tyvärr orkade jag knappt äta något då Ina & Joakim serverade "myrstack" till förrätt och då jag var ganska hungrig och där var massor med myrstack så lyckades jag rätt snabbt att äta för 7 och var sedan lagom mätt till middagen :D. Only me... Efter maten blev vi bara fyra kvar då Magnus och Alex avvek för att åka vidare mot Östersund och en tur på fjället!

Mer semesterkul!

Mysdagar på stranden i Höllviken

Vikingabyn

Semesterkul!

Jaha.. vad gjorde jag då på mina andra semesterveckor när jag inte gick kurs? Kändes först som om jag slösat dem och inte gjort något alls.. men lite kul blev det ia alla fall! Först ut var midsommar hos Magnus!! Superskoj som vanligt!

Nattliv

Igår blidde de litta fel, som man säger på urskånska! Vid 19.30 tänkte jag vila ögonen en kvart då jag var sleten efter att ha fått gå upp i ottan samma morgon. Björn låg bredvid och lyssnade på P3 dokumentär på sin iPod. Somnade in som en nyfödd men när jag vaknade till nästa gång var det beckmörkt i lägenheten och en aning kallt då balkongdörren lämnats öppen. Klockan var 01.15. Suck..

Snacka om att bli snuvad på en hel kväll!! Först var jag jäkligt förvirrad och tänkte om jag kunde vara så vimsig att jag glömt att jag hade gått och lagt mig.. men jag sökte mig själv och insåg att det obekväma visst var min behå som satt på trekvart och sen fick jag pilla lite på Björn bredvid och insåg att han också låg me alla kläder på.  Såja älskling - dax att vakna!

Förvärvsarbete - NEJ TACK!

USCH!!! Idag var första jobbedán efter en månads ledighet.. Jag hade glömt hur jobbigt det är att jobba. Eller så har jag hunnit bli jäkligt lat för det var ingen direkt belastning  på jobb idag! Fast anledningen till att det känns jobbigt är nog att jag inte fått mer än 2 veckors ordentlig semester pga kurserna jag gick på i början av sommaren. Och att jag på de två veckorna jag var hemma inte gjorde något speciellt. Åkte ingenstans särskilt mer än över dagen, och då känns det inte som semester.. :(

Inser nu att jag låter jäkligt negativ och grinig och det är nog för att jag i skrivande stund är just det. Och jäkligt trött! Hade jag varit hungrig med hade det varit riktigt illa! Typ stormen Gudrun eller nåt.. Ah! Lika bra att gå till sängs och nanna med min lilla älskling...

Syskonkul!

Igår var det dags för den årliga syskonträffen som i år skulle äga rum på tivoli i köpenhamn. Naturligtvis har det inte regnat på flera veckor men när vi steg upp i lördags så var det syndafloden ute.. Vi satt hos Kim & Marcus och gjorde upp andra planer men bestämde oss för att äta en go frukost ihop först.

Sen tog vi en vild chansning och åkte över till köpenhamn iaf, och det blev hur bra som helst! Tre droppar regn på hela dagen och lagom med folk på tivoli utan jobbiga köer :) Hade en toppendag med massor av go skit i magen och härliga skratt tills vi avslutade allt med böter på 2x500:- Så lagom kul..

En liten överlevare..

Och här är föremålet för mitt intresse de senaste veckorna sedan jag kom hem från kursen: lilla Lurvas! Han hittades under en bil utanför Sibylla av Björns lillasyster Caroline. Han var inte så gammal, endast runt en 5 veckor gammal och ganska medtagen och mager. Det kryllade av ohyra i pälsen och ögonen var kraftigt infekterade. Själv var jag fortfarande på kurs och fick vänta 2 dagar innan jag kunde bli "småbarnsmamma". Men Björn och Carro tog hand om henne med hjälp av min gode vän Helene som är lite av en kattexpert i mitt tycke och van vid att ta hand om och ordna nytt hem till "bortslängda" katter och kattungar.

Lilla Lurvas var ganska så social och oblyg med en gång och himla nyfiken på alla som kom i närheten. Men de första dagarna så sov han mest och det är kanske inte så konstigt med tanke på hans skick. Han fick både ögonsalva och penivcillin hos veterinären och det i samband med riktigt bra kattungefoder så det tog inte många dagar innan det var full fart i den lurviga tussen! Fotfarande så kurrar han av belåtenhet så fort man tar på honom och han älskar att mysa. Världens goaste lilla katt helt enkelt!! Jag är redan helt förälskad.. Tyvärr...

Efter en vecka i ett seperat rum fick vi klartecken av veterinären att släpp ut busungen i resten av lägenheten. Och tur var väl det för den lilla utbrytarkungen hade försökt länge att komma ut ur rummet och utforska resten av lägenheten och speciellt kolla in de två andra kisarna som suttit i hallen och misstänksamt tittat in på honom. Nu är han så nöjd och trygg och far runt som ett yrväder överallt.

Selma och Toffsen är fortfarande lite reserverde men nyfikna och har slutat fräsa på honom och nosar lite försiktigt. Nu väntar jag bara på att de ska börja leka med varandra och pyssla om varandra så Lurvas får lära sig "kattregler" och hur man är katt. Allt det mamman ska lära honom har han ju missat så jag hoppas mina två kan ställa upp som fostrare istället!

Och vilken liten överlevare.. sådan tuff start på livet och så go och stark ändå! När Lurvas först hittades vägde han endast 400g. 5 dagar senare hade han gått upp 160g och ytterligare 7 dagar senare (igår) hade han gått upp ytterligare 180 g ch väger nu 740 stolta gram. Nästan dubbelt så stor ökning på 2 veckor! Då vet man att han mår bra! Måste också stolt berätta att han inte kissat utanför lådan en enda gång!

Lurvas 5 veckor (nyfunnen)

Lurvas 5 veckor

Lurvas 6 veckor

Lurvas 7 veckor

Kurs 2 - Internationell stabstjänst

Tanken var ju att jag skulle åka hem efter en vecka i Revinge men så fick jag nys om att det gick en kurs till med inriktning stabstjänst placerad i Falsterbo. Eftersom jag hade semester och levde på första veckans rus så tänkte jag "vad fan! Jag kan lika bra gå en vecka till".

Tyvärr  var denna vecka inte alls praktiskt utan mer eller mindre belägen i lektionssal hela vecka. Detta var en smula frustrerande dels med tanke på vädret och dels för att det inte alls är "mig" att bara bli matad med teori så där från morgon till kväll.

Men jag lärde mig en hel del ändå såklart och fick en del förslag på alternativa vägar till mission och några nya kontakter som kan vara bra att ha. Under vår teorivecka  hade vi dock lite tid över till härlig strandvistelse vid nåt tillfälle, vilket var helskönt med tanke på högsommarvädret. Några goa vänner från kurs 1 blev ännu bättre vänner och jag är himla glad att ha träffat dem!

Fys med Edlund ;)

Strandmys

Alltid kul i gott sällskap!

Kurs i Revinge

Det blev en mycket kul vecka i Revinge - så kul att jag hade kunnat fortsätta en månad till utan att ha ledigt! Mycket givande trots att jag var lite orolig innan att jag inte hade tillräckliga förkunskaper. Men det gick bra och jag lärde mig massor! Både om utrustning, materiel, olika insatser, om folk och det allra viktigaste - om mig själv! Nu vet jag vad jag vill om jag ska åka på mission. Och det är INTE att sitta i nån jäkla stab och häcka iaf!

Första dagen hämtade vi ut all personlig matriel i Revinge och gruppmatriell i Björka. Det blev hett värre med stridsväst, hjälm och vapen i 28-30 graders värme.. men helt funkis. Det var lite ovant att ha vapen på sig 24:7 och att man aldrig lade ifrån sig det, men det tog ett dygn ungefär, sedan kändes det som om det tillhörde kroppen - en del av en själv. Trodde det skulle vara skittungt att kånka på all utrustning och vapen men allt kändes så jäkla naturligt. Dessutom var det ett väldigt nimt litet vapen, AK5 Ceasar. Plastigt men jäkligt genomtänkt och funkis det med.

Vi var 3 grupper (Echo, Foxtrot & Golf) med en jäkla bra plutonchef i ledningen och såklart en kompanistab/B-styrka som vi samkörde med. Vi fick lära oss att upprätta VCP - Vehicle checkpoint och hur man söker personer och fordon. Vi övade även Eskort av VIP-personal och VIP-matriell och hur man skulle reka före och gör alternativa vägar om ifall överraskningsmoment eller störningar. Och användandet av UPK (utgångspunkt karta) under färd vid patruller och eskorter. Vi fick göra både fordonspatruller och fotpatruller med lite roliga överraskningsmoment.

Därefter var det dags för slutövning och upprättande av Camp Ella (Ella gård) där vi faktiskt fick skjuta på ordentligt vid nåt tillfälle. Vi fick även leka i stribyn där man övar strid i bebyggelse och vi hade en fantastisk B-styrka som aktörer under hela veckan som gjorde allt väldigt trovärdigt. Jag fick även chansen att lära mig lite Ra 180 som plutonssignalist vilket var spännande. Jag har nu upptäckt att jag visst har två hjärnhalvor som faktiskt kan göra tre saker samtidigt! KUL!

Och vilka goa vänner jag har lärt känna!!  Det är så kul att möta nya berikande vänner att ha kul med. Hoppas vi som fann varandra kommer att ses igen.

Materiel

VCP

Vakt vid infarten till Camp Ella

Jag leker plutonssignalist i stribyn

Matti & Spanien i sommarhettan

En stunds vila i skuggan utan all utrustning :)

I´m back!!

Ni har så rätt så! Nu är det slut på bloggsemestern!!
Och nu ska jag snart visa lite vad som hänt de senaste veckorna!!