Bra skit!

Resten av veckan har varit fantastiskt kul!! I onsdags transporterade jag och Kn plutonen till övningsstället där vi skulle öva skarpt stridsparsvis med uppdykande mål i terrängen. Till detta nyttjades mål som befälen drog upp efterhand med lina och som vi skulle skjuta på. Det var riktigt kul och gick bra.

Det är precis som att alla skärper till sig och verkligen gör rätt när det är på "riktigt", dvs med skarp ammunition. Kaptenen och Löjtnanten hade haft bandvagnar på området att pressa ihop snön så att vi kunde verka ordentligt och äntligen kunde vi utföra stridsmomenten ordentligt och koncentrera oss på just det. Såååå kul! Jag var 1:a första gången sedan lämnade jag över befälet till min stridsparskamrat så han kunde öva lite. Rätt skönt att få följa när man annars alltid är den som leder och tar alla besluten.

I torsdags fortsatte vi med att öva skarpt gruppvis korridor bakåt. Det var så jäkla kul och vi lärde oss massor. Det är helt annorlunda att öva skarpt. Man blir så koncentrerad på uppgiften och gruppen och allt annat försvinner. När man övar torrt blir det mer slarv och man känner efter för mycket när man hukar sig/reser sig för femtioelfte gången i rad. Nu plötsligt hade vi riktiga mål som dök upp och skapt att nedkämpa med samtidgt som vi drog oss tillbaka med korridorsförfarandet. Adrenalinet hade kunnat ta en hur långt som helst utan att man blivit trött. Häftigt!!

Vi hade grävt ut en brasplats i terrängen på väntplatsen där vi kunde värma  oss mellan varven. Men solen sken och värmde på rätt bra trots minusgraderna så det hade inte behövts. Men det var rätt mysigt ändå. Blir lite mer gruppfeeling när alla sitter samlade och pratar och skrattar mellan allvaret! Och visst hatar jag snö numera men här är fantastiskt vackert uppe när solen lyser!



Min stridsparskamrat & Jag


Brasmys


På väg mot transportplatsen igen efter en givande dag!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0