@ Helikopterflottiljen i Kvarn

Nu är jag som sagt inskriven och registrerad som värnpliktig soldat påhelikopterflottiljen i Kvarn. Som Kaptenen sa så ska det klargöras att här utbildas vi inte till några hemvärnssoldater. Hemvärnet kommer senare och kanske bara för vissa av oss. Här utbildas vi till soldater och inget annat. Skyttesoldater. Och tydligen är vi sista kullen som gör utbildningen enligt pliktlagen på helikopterflottiljen så vi blir lite historiska ;)

Vi bor i superfräscha kaserner som är helt nybyggda sedan ett år tillbaka och 8 man på varje logement, plats för 12 så gott om plats med andra ord.  De här första dagarna har det varit riktigt långa dagars ”inskolning” med tillpassning av materiel och en massa exercis och exercis och exercis och lite exercis till, tillpassning av materiel – stridsväst mm, sytjänst, vård av kängor - infettning, information, och uppläxningar hit och dit. Mest repetition för min del vilket är ganska skönt.

Vi började med att få lära oss bädda sängarna på militäriskt vis dvs superordentligt och perfekt sträckt. Hade inte gjort det innan och trodde det skulle bli lite meckigt att få ihop men eftersom jag själv är lite av en pedant så vart det inga problem och jag bäddar tjusigt på ett kick! SNYGGT och inte ett veck i syne!!

Vi har även hämtat ut all personlig materiel – en hel del och inget som passar såklart så jag har fått ränna till förrådet 2 mornar i rad och det tar sin lilla stund då det ligger en bra bit bort. Turbofrukost med andra ord. Och äta bör man för vi rör på oss en hel del och det är inte det kuliga vädret ute heller.  Tyvärr är förhållningsättet på förrådet att man tager vad man haver.. Har de inte rätt storlek till en så får man klara sig med det där är. Blev lite förbannad – vad fan! Det här ska vara det moderna försvaret 2010 och jag ska FAN ha ett par kängor som passar! Förstår ju och var beredd på allt annat som handskar och strumpor inte passar och är mer One Size men kängor är en sak som faktiskt är viktigt och de ska passa om jag ska fungera som en bra soldat i strid. Punkt. Jag har t.o.m förmeddelat min skostorlek sedan långt tillbaka. Så jag meddelade Kaptenen att de fick specialbeställa till mig för jag ska iaf ha kängor som passar. PUNKT! (Den moderna soldaten har krav!)

Sedan har vi fått lära oss att klä oss korrekt. Det var det striptease i korridoren med gemensam påklädning på dagisnivå, där befälen bad oss visa en strumpa och när alla hade samma strumpa i handen befalldes vi ta på den. Spännande att se utbudet av manliga kalsonger i dagens Sverige och att se en massa pojkar väldigt generade över att behöva stå i bara kalsingarna och inte våga möta mig med blicken. Hahaha!! Sött..

De flesta är runt 20 men ca en tredjedel av oss är mellan 25-30 och det är ganska skönt att ha lite äldre sällskap med! Lite mer utbyte och gemenskap och det är viktigt när man är iväg så här. Men i storts sett är det en härlig samling soldater och jag trivs super med gott sällskap och många garv. Det här kommer att bli skitbra!!! Utan tvekan! Trots kylan..



 


Kommentarer
Postat av: Linda/Gulligullan

Får du inte använda de två kängorna du köpte?

2010-01-23 @ 13:15:27
URL: http://lindasdagar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0