ISVAKSÄVENTYR!

Äntligen fickjag prova bada isvak!! Igår när vi kom hit efter helgpermis stod det marchträning på schemat. Men vi skulle även ha med extra skor och motoroverallen och extra vantar.. hmmmm... I min lilla hjärna blev det snabbt = ISVAK!! Och visst hade jag rätt! Jag spred mina funderingar och idag frågade ngn orolig själ(som inte alls ville bada isvak) Kaptenen på lunchen och Kaptenen sa att vi inte alls skulle bada nån isvak varvid jag blev jättebesviken. Men sedan vart nästa marchmål Kjällesjön och hoppet  kom tillbaka. Har alltid velat testa hur det är och se hur kroppen reagerar. Spännande!! 

Ca 2-3 grader i vattnet och lufttemp på runt 7 minus. Torr och fin luft. En säkerhetslina på, isdubbar på och en korrekt anhållan om att få hoppa i isvaken, sedan vart det fritt fram. Lite svårt att komma fram till kanten bara då det var hal is med vatten ovanpå och när jag steg frammåt ett steg så gled jag tillbaka dubbelt så många så till sist fick Fänriken ta en kvast och knuffa fram mig i rumpan, hahaha!

Tog några sekunder på mig sedan ett kliv ut. Första sekunden kändes absolut INGENTING. Sedan kom reaktionen i hjärnan. Total chock och hyperventilering. Intressant. Sedan vart det bara att lägga resurserna på att hålla sig flytande i lugn och fin takt och att få kontroll på andningen så att jag korrekt kunde anhålla om att få stiga ur isvaken. Typ: Fänrik! SSsssssssoldat Zzzzahn anhåller om att få ssssstiga  upp ur isssvaken. För att göra det lite roligare tyckte fänriken att anhållan skulle ske på Östgötska men det blev inget av det - kunde inte blivit på mer klockren skånska! Sedan vart det bara att koppla loss dubbarna och ta sig upp. Gled upp och fram som en liten säl!

Sedan kom det jobbiga. Sprang upp till ombytesplatsen mässandes FY FAN, FY FAN, FY FAN, FY FAN... Och det var nog ganska så exakt FY FAN!! Vid detta laget så började kroppen domna bort totalt och fingrar, hud och tår började värka nåt enormt. Av med alla blöta kläder vilket inte var helt lätt då kroppen inte fungerade, allra minst händerna, och kläderna verkade "sitta fast" på kroppen. Torka snabbt, snabbt med handduk och sedan på med uniformen och värmejackan för att springa mig varm igen. Helt ok. Men fy satan vad ont det gjorde..



Lilla jag som för 3:e ggn frågar om jag får hoppa i - glömde säga FÄNRIK först..



Lilla jag på väg att få en intressant köldchock




Kommentarer
Postat av: Linda

FY FAN säger jag också! ;)

2010-02-08 @ 22:55:30
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: Magnus

Haha... Nu fattar du vad jag menade när jag sa att det är när man kommer upp det blir jobbigt! Men det är coolt att ha testat det. Reaktionen i kroppen är minst sagt intressant. Kriga på Sssssoldat Zahn ;)

2010-02-09 @ 07:59:40
Postat av: Thosse

FY FAN!! Säger jag med...Att du fixade det - o så kallt!! är grymt impad!

2010-02-09 @ 09:21:54
URL: http://hundarochhundhar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0