Aj aj aj

Var i smyge idag och skulle ta en premiärglass i smygekiosken. Som vanligt massor med hojar ute i det fina vädret. När vi stod i kö så hörde jag en sporthoj långt borta men den syntes inte till än. Jag ställde mig stilla närmre vägen och tittade mot kurvan strax före smygekiosken om man kommer från Trelleborg. Väntade mig värsta vrålåket med de ljusresurserna! Och visst var det det!! Killen låg ner i kurvan i hög fart och med den snyggaste hojen i stan - en Repsol Honda! Wow! Snygg - kolla bilden nedan:





Men som jag sa så kom han way too fast och det är svårt för bilar att uppskatta en hojs hastighet överhuvudtaget och särskilt när de kör dubbelt så fort än vad skyltarna säger, så det gick inte så bra. Det var massor med bilar på väg ut från hamnen och på väg in, som det är en söndag i smyge, och en av bilarna på väg ut missade hojen. Killen på hojen hade saktat ner innan och jag såg och hörde hur han växlade ner och hur han sedan fick vrålbromsa. En hoj stannar mycket snabbare än en bil och när man hårdbromsar så bromsas det rätt bra på få antal mneter och det syntes att killen fick BROMSA. Ett buskage gjorde att jag inte såg smällen men den hördes. Det skrapande ljudet kände jag igen tyvärr. Men som tur var så tog det inte så hårt på föraren som reste sig direkt och gick in till kanten. Alla frågade hur det gick  och som den hojåkare han var så svarade han nedstämt att det var bra med honom men sämre med hojen. Och det får man säga.

Han hade lagt den ner innan smällen och tagit i sidan på personbilen så det blev åtminstone bara en smäll. Värre om man kör rakt in i bilen och får den första impactsmällen och sedan flyger iväg över bilen och får ta nästa smäll. Föraren hade tur idag och även om det var synd på hojen så är det bara en "sak". Dock är jag övertygad om att det är hojåkarens fel även om gubben i bilen skulle lämna företräde. Du kan inte köra på det sättet och så fort i en sådan korsning - i den hastigheten efter en skymmande kurva har bilarna ingen chans att se dig ordentligt. Helt livsfarligt och vanvettigt. Hoppas han lär sig av sitt misstag och inte anser att personbilen har allt fel i det. Men det var otäckt ändå och jag blev skakig i  kroppen. Kommer ihåg när jag kasade iväg med min hoj. Det skrapljudet hade jag hoppats slippa höra igen!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0