Kurs i Revinge

Det blev en mycket kul vecka i Revinge - så kul att jag hade kunnat fortsätta en månad till utan att ha ledigt! Mycket givande trots att jag var lite orolig innan att jag inte hade tillräckliga förkunskaper. Men det gick bra och jag lärde mig massor! Både om utrustning, materiel, olika insatser, om folk och det allra viktigaste - om mig själv! Nu vet jag vad jag vill om jag ska åka på mission. Och det är INTE att sitta i nån jäkla stab och häcka iaf!

Första dagen hämtade vi ut all personlig matriel i Revinge och gruppmatriell i Björka. Det blev hett värre med stridsväst, hjälm och vapen i 28-30 graders värme.. men helt funkis. Det var lite ovant att ha vapen på sig 24:7 och att man aldrig lade ifrån sig det, men det tog ett dygn ungefär, sedan kändes det som om det tillhörde kroppen - en del av en själv. Trodde det skulle vara skittungt att kånka på all utrustning och vapen men allt kändes så jäkla naturligt. Dessutom var det ett väldigt nimt litet vapen, AK5 Ceasar. Plastigt men jäkligt genomtänkt och funkis det med.

Vi var 3 grupper (Echo, Foxtrot & Golf) med en jäkla bra plutonchef i ledningen och såklart en kompanistab/B-styrka som vi samkörde med. Vi fick lära oss att upprätta VCP - Vehicle checkpoint och hur man söker personer och fordon. Vi övade även Eskort av VIP-personal och VIP-matriell och hur man skulle reka före och gör alternativa vägar om ifall överraskningsmoment eller störningar. Och användandet av UPK (utgångspunkt karta) under färd vid patruller och eskorter. Vi fick göra både fordonspatruller och fotpatruller med lite roliga överraskningsmoment.

Därefter var det dags för slutövning och upprättande av Camp Ella (Ella gård) där vi faktiskt fick skjuta på ordentligt vid nåt tillfälle. Vi fick även leka i stribyn där man övar strid i bebyggelse och vi hade en fantastisk B-styrka som aktörer under hela veckan som gjorde allt väldigt trovärdigt. Jag fick även chansen att lära mig lite Ra 180 som plutonssignalist vilket var spännande. Jag har nu upptäckt att jag visst har två hjärnhalvor som faktiskt kan göra tre saker samtidigt! KUL!

Och vilka goa vänner jag har lärt känna!!  Det är så kul att möta nya berikande vänner att ha kul med. Hoppas vi som fann varandra kommer att ses igen.




Materiel



VCP



Vakt vid infarten till Camp Ella



Jag leker plutonssignalist i stribyn



Matti & Spanien i sommarhettan



En stunds vila i skuggan utan all utrustning :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0