Superarg blocketkille

Jag är lite upprörd faktiskt. Vi sålde vår TV för 5 veckor sedan till en man som skulle ha den som extraTV till ungarna att spela nintendo på. Igår ringde mannen  och påstod att ljudet försvinner på Barnkanalen och på Eurosport och ville ha en viss summa pengar tillbaka för TV´n eller häva köpet helt. Han sa att han märkt det med en gång som de kom hem och att de ville vänta och se så det inte var deras mottagning som var lite knasig. Han var himla otrevlig mot Björn i telefon och påstod att vi lurats och att vi visste om felet på TV´n och att han skulle vända sig till konsumentombudsmannen med detta om vi inte gav pengar tillbaka.

Naturligtvis var det inget fel på TV´n när vi sålde den och den stod 5 dagar avställd innan han kom och köpte den. Vi satte den till uttaget och lät honom testa TV´n innan han bestämde sig. Varför skulle vi skitta ner oss för 900 spänn? Det frågade jag honom när han sedan ringde och jagade mig. Dessutom så var det inget fel på TV´n vad vi vet när han köpte den. Först kände jag mig jättehemsk och funderade på om han skulle ha pengarna tillbaka om den nu var trasig. Men hur kan jag veta att det inte är han som lurar mig? Vilket jag också sa till honom. Gud vet vad hans ungar och han har gjort med TV´n under de här 5 veckorna som gått!

Hade han ringt första veckan efter köpet, dvs direkt i samband med köpet så hade det varit en annan sak. Han kunde bara sagt typ att det verkar vara nåt skumt med ljudet men att de vill vänta ett tag och se om det kan vara mottagningen. Men att vänta 5 veckor med att ringa är fel och det kan ha hänt mycket under den tiden vilket gjorde att jag bestämde mig för att INTE ge några pengar alls tillbaka eller häva köpet. Särskilt när jag vet att TV´n fungerade 5 dagar innan han köpte den.

Samma man berättade vid försäljningstillfället att han hade köpt en TV på Maxi för nåt år sedan och tappat den på uppfarten och sedan åkt till Maxi för att försöka få en ny på garantin. Jag menar vad är det för nåt? Det talar dessutom om hur väl hand om grejor han har. Mannen hade igårkväll när jag talade med honom redan kontaktat KO som sagt att det är ord mot ord och vill han gå vidare med detta fick han stämma oss. Men det tänkte han inte göra. Men han ville poängtera för oss att vi gjort fel som sålde honom en trasig TV och att han alltid skulle förknippa våra namn med bedrägeri, och in i det sista var han övertygad om att vi visste att TV´n var trasig när han köpte den.

Vad ska man göra i ett sådant här fall? För tänk om han inte luras utan TV´n verkligen är kass med ljudet på två kanaler sedan han köpte den. Då har vi en hel familj som faktiskt sitter och ser oss som bedragare och lureendrejare. Det är inte kul alls. Men varför skulle vi luras - jag menar Björn är snart polis och jag är lärare.. det är inte så att vi är kriminella  knarkare eller nåt, som desperat behöver smutsiga pengar. Och när vi anväde den sista gången var där inget fel på den. Iofs tittar jag inte på barnkanalen så jag kan inte uttala mig om det. Men när man köper begagnat får man väl räkna med att det kan gå sönder eller? Usch så svårt... Dilemma, dilemma.. Men han får inga pengar tillbaka iaf. Är det fel??



Kommentarer
Postat av: Nicklas Holmgren

Tjenare! Jag har jobbat med video & TV och kan garantera dig att det inte är fel på TV'n. Om det hade varit fel på ljudet hade det visat sig på alla kanaler och inte bara på två. Något är vajsing med hans mottagning. Möjligen behövs kanske kanalinställningen justeras.



När du köper begagnat av privatperson avsäger du dig alla rättigheter enligt konsumentköplagen. I stället gäller köplagen, som styrs av vad säljare och köpare uttryckligen kommit överens om.

Du förlorar:



Ångerrätten



Sexmånadersregeln (dvs att säljaren har bevisbördan om produkten har något fel eller går sönder)



3 års reklamationsrätt (gäller endast mellan butik och köpare, ej överförbar)



Ev butiksgaranti (gäller endast mellan butik och köpare, ej överförbar). Om garantin är utfärdad av tillverkaren (t ex på Apple-produkter) gäller den även efter köp i andra hand.



Ev tilläggsförsäkring som första ägaren tecknat i butik. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Källa: Peter Gustavsson, jurist Konsumentverket



Lycka till/Nicklas

2009-04-22 @ 23:35:50
Postat av: Linda/Gulligullan

Om ljudet inte fungerar på bara två kanaler så är det inget fel på tv:n, utan på mottagnignen. Andas luuuugnt, antingen bluffar han eller så är han korkad.



kram!

2009-04-23 @ 07:02:41
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: maria

Ja, jag tänkte detsamma som de andra redan har sagt.

2009-04-23 @ 10:02:47
URL: http://www.favvis.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag har också jobbat inom tv branchen.

Håller med alla föregående talare.

Ha INTE dåligt samvete, det är köparen som har FEL

Ha en trevlig helg :)

2009-04-23 @ 11:17:20
Postat av: Jimmy Nilsson

Det var det värsta jag hört, han verkar ju helt snurrig.



Bry er inte om honom, han verkar snarare vara boven i dramat.



/ Jimmy Nilsson

2009-05-05 @ 16:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0