Röjarfest

Wow för spränghandgranat! I torsdags hade vi våra oficiella skarpa kast! Det var såååå fräckt! Först torrövade vi precisionskast med blinda handgranater. Eller som vi kallade det; handgranatsboule. Sedan fick vi kasta med övningshandgranater. De sprutar som ett tomtebloss när man kastar och har sedan som spränghanndgranaten en fördröjning på 3 sekunder. Därefter fick vi ta oss till sprängplatsen för riktig action.

Tyvärr fick vi sitta i ett skyddsrum och kuckelura medans var och en kastade sin spränghandgranat. Jag hade helst velat titta men med tanke på att splitterverkan är upp till 300 meter så stannade jag snällt kvar i skyddsrummet. Men både smällen och tryckvågen kändes rejält in där med!

Sedan vart det äntligen min tur och det var himla kul! Förstår inte det här med nervositet inför skarpt kast som Kaptenen pratade om. Det var ju bara spännande!! Som jag sagt innnan; Ledorden är LUUUUNGT och metodiskt! Visiterade delarna, apterade dem och på ordern En spränghandgranat eld! så osäkrade jag granaten genom att först dra ut säkringssprinten (ringen), trycka upp en säkringsbygel och sedan ropa Spräng kommer! precis innan jag kastade iväg min granat och grepen släpptes. Ner i skydd bakom kastplatsen och 1000 - 2000 - 3000 - BOOOOM!


Info Spränghandgranat 56 (SoldF.com):

  • Vikt: 580 g, varv 190 g pressad trotyl
  • Diameter: 55 mm
  • Höjd: 100 mm
  • Tändare: Handgranatständare 7
  • Verkansområde: 10 m i diameter (dock splittervekan upp till 300m)
  • Tid fördröjning: ca 3 sek
  •  





    Handgranatsboule



    Sprängplatsen



    Skyddsrummet


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0