En liten överlevare..

Och här är föremålet för mitt intresse de senaste veckorna sedan jag kom hem från kursen: lilla Lurvas! Han hittades under en bil utanför Sibylla av Björns lillasyster Caroline. Han var inte så gammal, endast runt en 5 veckor gammal och ganska medtagen och mager. Det kryllade av ohyra i pälsen och ögonen var kraftigt infekterade. Själv var jag fortfarande på kurs och fick vänta 2 dagar innan jag kunde bli "småbarnsmamma". Men Björn och Carro tog hand om henne med hjälp av min gode vän Helene som är lite av en kattexpert i mitt tycke och van vid att ta hand om och ordna nytt hem till "bortslängda" katter och kattungar.




Lilla Lurvas var ganska så social och oblyg med en gång och himla nyfiken på alla som kom i närheten. Men de första dagarna så sov han mest och det är kanske inte så konstigt med tanke på hans skick. Han fick både ögonsalva och penivcillin hos veterinären och det i samband med riktigt bra kattungefoder så det tog inte många dagar innan det var full fart i den lurviga tussen! Fotfarande så kurrar han av belåtenhet så fort man tar på honom och han älskar att mysa. Världens goaste lilla katt helt enkelt!! Jag är redan helt förälskad.. Tyvärr... 

Efter en vecka i ett seperat rum fick vi klartecken av veterinären att släpp ut busungen i resten av lägenheten. Och tur var väl det för den lilla utbrytarkungen hade försökt länge att komma ut ur rummet och utforska resten av lägenheten och speciellt kolla in de två andra kisarna som suttit i hallen och misstänksamt tittat in på honom. Nu är han så nöjd och trygg och far runt som ett yrväder överallt.
 
Selma och Toffsen är fortfarande lite reserverde men nyfikna och har slutat fräsa på honom och nosar lite försiktigt. Nu väntar jag bara på att de ska börja leka med varandra och pyssla om varandra så Lurvas får lära sig "kattregler" och hur man är katt. Allt det mamman ska lära honom har han ju missat så jag hoppas mina två kan ställa upp som fostrare istället!

Och vilken liten överlevare.. sådan tuff start på livet och så go och stark ändå! När Lurvas först hittades vägde han endast 400g. 5 dagar senare hade han gått upp 160g och ytterligare 7 dagar senare (igår) hade han gått upp ytterligare 180 g ch väger nu 740 stolta gram. Nästan dubbelt så stor ökning på 2 veckor! Då vet man att han mår bra! Måste också stolt berätta att han inte kissat utanför lådan en enda gång!




Lurvas 5 veckor (nyfunnen)



Lurvas 5 veckor



Lurvas 6 veckor



Lurvas 7 veckor



Kommentarer
Postat av: Anonym

Men GUD vilken liten sötnos :)

2009-07-17 @ 16:27:46
Postat av: Linda

Nämen så himla söt, en sådan skulle man ha :0)

2009-07-17 @ 16:57:37
URL: http://nogg.se/skanelinda
Postat av: Jessica

Vilken sötnos! Tur att han har fått det bra hos er nu! =)

2009-07-18 @ 09:14:33
URL: http://barajessys.blogg.se/
Postat av: Christian

Skönt att det finns djurvänner som kan ta hand om de små liven med sin kunskap och erfarenhet...

2009-07-18 @ 12:08:41
URL: http://www.christiansvensson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0